dinsdag 30 december 2008

Op de fiets naar een Dwerggors



Al enige tijd heb ik het plan om wat meer met de fiets te gaan vogelen. Aan de ene kant omdat dat minder milieubelastend is en aan de andere kant omdat ik simpelweg geen auto meer heb.

Een goede kans om er eens met de fiets op uit te gaan deed zich al snel voor. Er werd een Dwerggors ontdekt midden in Rotterdam, vlak naast het Erasmus MC. De vogel werd doorgegeven aan het einde van de middag en ik besloot direct op mijn gloednieuwe fiets te stappen, het Erasmus MC is immers maar zes kilometer fietsen.
Nog geen twee minuten bij ons huis vandaan begon er iets aan de fiets te rammelen en één van mijn tandwielen bleek helemaal los te zitten. Het leek me onverstandig om nog verder te fietsen en daarom liep ik weer naar huis. Twee minuten fietsen is toch al snel een minuut of tien lopen. De reparatiewerkzaamheden namen teveel tijd in beslag, dus moest ik mijn tocht uitstellen en hopen dat de Dwerg er de volgende dag nog zat.
De volgende dag samen met HannaH weer gegaan en aangekomen bij het Erasmus MC bleek de gors totaal niet schuw te zijn. De vogel liet zich tot op twee meter benaderen en fourageerde vrijwel continue op een smal strookje gras, vlak langs een druk bewandeld fietspad en liet zich uitstekend fotograferen.

maandag 29 december 2008

Vanwaar de naam….?

De mogelijkheid bestaat dat lezers zich zullen afvragen waarom ik mijn blog de naam “Cyclingbirder” heb gegeven. Voor het gemak ga ik hier voorbij aan het feit dat het de meeste lezers waarschijnlijk niets kan schelen.
Dat ik een vogelaar ben is natuurlijk algemeen bekend, maar zij die mij beter kennen weten dat ik vrijwel nooit de fiets gebruik om achter vogels aan te gaan. Als ik op vogeljacht ben gebruik ik doorgaans een auto.

Als beginnend vogelaartje van een jaar of negen was ik noodgedwongen groener bezig en fietste ik heel Zeeland door om naar vogels te kijken. Toch is het niet vanwege deze periode dat ik koos voor de naam “Cyclingbirder”.
Ik koos deze naam omdat HannaH en ik het plan hebben in de zomer van 2009 op de fiets te stappen. Op zichzelf is dat niet echt een gebeurtenis waarvan je zou zeggen “Kom, laten we daar eens een blog over gaan schrijven”. Voor ons is dit echter niet direct een alledaags tochtje, we zijn namelijk van plan in Nederland te starten en na de nodige tussenstops ergens in Centraal-Azië weer te eindigen. Ik ben van mening dat deze fietstocht dit blog bestaansrecht geeft.
Tijdens deze fietstocht zullen we regelmatig stoppen om naar vogels te kijken, vandaar de naam “Cyclingbirder”.